dinsdag 4 februari 2014

Witlofschotel met mangochutney

Vroeger lang geleden kon je vele soorten groenten en fruit slechts een paar maanden per jaar kopen en eten. Ik weet nog hoe blij ik was als het aardbeientijd was: een paar weken lang smullen van aardbeien op brood, in de zelfgemaakte custardvla of gewoon zo. In het late najaar volgden de zelfgemaakte stoofpeertjes, die niet rood waren van kleurstof maar omdat ze uren hadden geprutteld op het fornuis. Zodra het winter werd kon ik mij al verheugen op de witlof. Wij aten die vooral op zondag als een soort salade met gekookte aardappelen, een gekookt ei en aangemaakt met mayonaise. Ook werd de witlof wel gekookt en dan met ham en kaas geserveerd als ovenschotel. Dit was een verwennerij die we vooral bij speciale gelegenheden aten zoals een kerstdiner. En wat was het jammer als het witlofseizoen voorbij was en ik maanden moest wachten tot het weer bij de groenteboer lag. Overigens was ik ieder jaar wel blij als de spruitjestijd voorbij was. Kon ik weer opgelucht ademhalen: de komende maanden geen grote groene bittere knikkers meer.
Het blijft vreemd dat nu vrijwel alle groenten en fruit het hele jaar door te koop is. Je merkt het bij de supermarkt enkel aan de prijs. Lage prijzen beteken dat het het juiste seizoen voor deze groente of dit fruit is.
Een jaar of wat geleden vond ik dit recept voor witlof. Bij voorkeur te eten in de winter.
Witlofschotel met mangochutney
Voor 4 personen

Ingrediënten
800 g geschilde kruimige aardappelen in stukken
Klontje boter
Flinke scheut melk
8 struikjes witlof
500 g gehakt
2 eetlepels kerrie
1/2 pot mangochutney
100 g geraspte kaas (bij voorkeur oude kaas)

Bereiding
Verwarm oven voor op 200 graden.
Kook de aardappelen in ca. 20 minuten gaar,
Halveer de witlof in de lengte,
Snij de bittere kern en onderkant af,
Kook de witlof ongeveer 5 minuten,
Giet de witlof af,
Giet de aardappelen af,
Stamp de aardappelen tot puree,
Voeg de melk en boter toe tot het een dikke smeuïge massa is,
Bak de gehakt rul,
Voeg kerrie toe,
Leg de stronken witlof in een ovenschaal,
Verdeel de mangochutney, het gehakt en de aardappelpuree er over,
Strooi de kaas er over
Zet de ovenschaal 20 minuten in de oven tot de kaas gesmolten is.

Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten