donderdag 16 februari 2012

Het geheim van een goede spinazietaart

Een goede spinazietaart blijft mooi in model als die uit de vorm wordt gehaald en de bodem is bij voorkeur nog hard en knapperig. Ik heb in de loop der jaren al vele recepten uitgeprobeerd, met iedere keer een drassige spinazietaart met zompige bodem als resultaat. Deze problemen probeerde ik op te lossen door iets toe te voegen. Een paar eetlepels bloem, paneermeel op de bodem, extra eieren, extra kaas of een dikke laag deeg op de bodem. Eigenlijk geloofde ik niet dat de perfecte spinazietaart bestond. Tot ik onderstaaand recept tegenkwam. (ik lijk wel een blogadvertentie ;-)) Natuurlijk heb ik het recept eerst uitgeprobeerd op mijn kritisch proefpanel. Zij zijn zo tevreden over mijn spinazietaart dat ze mij geregeld vragen wanneer ik 'm weer maak.
En dan nu de onthulling van het geheim van een goede spinazietaart...
Om een goede spinazietaart te bakken moet je niet iets toevoegen, maar juist iets weglaten! In tegenstelling tot de meeste hartige taarten bevat deze geen room, crème fraîche of kwark.
De taart doet wat Turks aan door de combinatie van spinazie met feta en filodeeg.
Een volgende keer ga ik kijken wat er gebeurt als ik de feta vervang door blauwe kaas en het filodeeg door bladerdeeg...

Spinazietaart voor 4 personen

Ingrediënten
1 kg verse spinazie, gewassen
1 ui, gesnipperd
1 el olijfolie
200 g feta, in kleine stukjes gesneden
200 g geraspte kaas
5 losgeklopte eieren
15 vellen filodeeg = 1,5 pak (te koop in (Turkse) supermarkt), ontdooid en verpakt in plastic
ca. 60 ml olijfolie
1 losgeklopt ei
rechthoekige ovenschaal 25x30 cm

Bereiding
Verwarm de oven voor op 200 °C,
verhit de eetlepel olie in een grote diepe koekenpan,
fruit de ui,
voeg een deel van de spinazie toe,
voeg, zodra het eerste deel geslonken is, meer spinazie toe,
etc, tot alle spinazie op is,
laat de spinazie en de ui wat afkoelen,
bekleedt intussen de ovenschaal met 10 vellen filodeeg,
ieder vel goed bestrijken met olie, voordat er een nieuw vel bovenop gaat,
meng de spinazie en de ui met de kaas en eieren,
giet het groenten-, kaas- en eieren mengsel in de ovenschaal,
dek af met de overgebleven vellen filodeeg, ook hier ieder vel goed bestrijken met olie,
voordat er een nieuw vel bovenop gaat,
bestrijk de bovenkant met het losgeklopte ei,
plaats de ovenschaal in de oven,
na ongeveer 40 minuten is de spinazietaart klaar,
laat de taart ongeveer 5 minuten rusten, voordat die uit de vorm wordt gehaald of wordt aangesneden.

Lekker met komkommersalade met munt- en yoghurtdressing.

Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten