dinsdag 13 december 2011

Smokkelen met groente cake

Mijn kinderen vinden dat ik een strenge moeder ben. Iedere avond serveer ik een gezonde avondmaaltijd met veel groente en verwacht ze dat ze een goede portie hiervan helemaal opeten. Door de week heen heeft ieder kind wel een keer geluk met een favoriete groente en een keer pech met groente die ze niet zo lekker vinden. (eten kan niet vies zijn, alleen als het op de grond gelegen heeft is het vies)
Zo heel af en toe mats ik ze en smokkel ik met de groente. Dan kook ik rijstepap voor ze, die ik serveer met appel bij wijze van groente. Of mogen ze smullen van patat met (zelfgemaakte) appelmoes. En bij hoge uitzondering bak ik mijn 'smokkelen met groente'cake: een zoet/hartige cake met wortelen en walnoten.
De kinderen vinden het geweldig: een cake als avondeten! Van te voren laat ik ze wel 'snoepen' van stukken komkommer en de wortelen die 'er naast vallen'.

Wortelwalnotencake

Ingrediënten
250 gram zelfrijzend bakmeel
250 gram suiker
150 gram walnoten, in stukken gehakt
1 theelepel kaneel
snuf zout
500 gram wortelen, geraspt
4 eieren
250 ml olijfolie

Bereidingswijze
Verwarm de oven voor op 180°C,
vet een cakeblik in of bekleed een cakeblik met bakpapier,
meng alle droge ingrediënten in een kom,
roer de wortelrasp er door,
roer de eieren en de olijfolie er door,
schep het beslag over in het cakeblik,
bak de cake in ca. 1,5 uur gaar.

Eigenlijk is deze Engelse cake bedoeld als onderdeel van een high tea en wordt die in dat geval geserveerd met sandwiches, scones, koekjes en chocolaadjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten