vrijdag 23 december 2011

Kerstdiner: Koken of laten koken?

Iedere familie heeft een eigen traditie rond het kerstdiner. In sommige families bestaat het kerstdiner uit zelfgemaakte culinaire hoogstandjes, geserveerd in minimaal 5 gangen. Andere families maken het zichzelf gemakkelijk en laten iemand voor zich koken, zij gaan uit eten of zetten de tafel vol met kant en klare gerechten van traiteur of supermarkt.
Ieder jaar twijfel ik. De kant en klare gerechten in de supermarkt zien er verleidelijk uit. Zo wordt het kerstdiner wel heel eenvoudig: even opwarmen en iedereen kan aan tafel. Geen gedoe, geen kookstress.
Tot ik op de etiketten van de verpakkingen kijk...Als eerste vraag ik mij af waarvoor al die kunstmatige kleur-, geur- en smaakstoffen nodig zijn. Daarna bedenk ik mij dat ik thuis een recept heb liggen, waarmee ik het gerecht zelf veel lekkerder kan klaarmaken. Vervolgens zie ik de prijs en weet ik het zeker. Ik ga dit jaar, net als de vorige jaren, in de keuken staan. Gezellig met man en kinderen samen het kerstdiner koken.
Eerste Kerstdag mag iedereen zijn/haar favoriete gerechten bereiden voor het grote Kerstbuffet.
Tweede Kerstdag is het tijd voor een Traditioneel Kerstdiner. Manlief gaat dan met veel plezier aan de slag met een groot stuk vlees. Dit jaar runderrollade. Lekker met stoofpeertjes, aardappelkroketjes en gemengde, gekookte groenten. En als dessert chocoladepudding.
Ik schat dat we genoeg eten in huis hebben tot Oud & Nieuw...

Kerstbuffet
Wortelsalade * Griekse salade * Waldorf salade
Kaasplateau * Vleeswarenplateau * Kipwraps
Mini quiches * Vareniki * Saucijzenbroodjes * Geitenkaasrolletjes * Gehaktballetjes
IJs

Wortelsalade
400 gram geraspte wortel
handvol gebroken walnoten of pijnboompitten
100 ml sinaasappelsap
scheutje olijfolie
peper, zout naar smaak

Griekse salade
1 komkommer, geschild en in blokjes gesneden
1 rode paprika, gesneden
3 tomaten, gesneden
1 teentje knoflook, fijngehakt
1 sjalotje, gesnipperd
150 gram feta
handvol olijven, zonder pit en in ringetjes gesneden
vinagrette: 2 eetlepels olie, 3 eetlepels azijn, peper, zout, goed mengen tot troebel mengsel
1 eetlepel oregano

Waldorf salade
witte kool, in kleine reepjes gesneden (waarschijnlijk over van de vareniki)
1 appel, geschild en in blokjes gesneden
handvol walnoten
een grote eetlepel mayonaise
peper, zout naar smaak

Kipwraps
3 tortilla's, medium
mayonaise
6 plakjes kipfilet
100 g ijsbergsla, in reepjes gesneden
(eventueel 1 appel in partjes en handvol gebroken walnoten)

Besmeer tortilla's met mayonaise, beleg met kipfilet, sla erover verdelen, desgewenst partjes appel in lengterichting erop leggen, walnoten erover strooien. Tortilla strak oprollen, in stukken snijden en rolletjes met tapasprikker vastzetten.

Eet smakelijk!
Fijne feestdagen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten