zaterdag 7 augustus 2010

Het lekkerste aardbeienijs maak je zelf

Nooit geweten dat het zo gemakkelijk was om aardbeienijs te maken en dat het zoveel lekkerder is dan ijs uit de winkel, anders had ik het al veel eerder gedaan.
Alleen jammer dat de nieuw gekochte ijsmachine er na 5 minuten mee op hield en ik de resterende 30 minuten zelf het ijs heb gedraaid. Dit was overigens wel goed voor het echte ambachtelijke gevoel.
Het aardbeienijs gaf mij dezelfde sensatie als ons eigen gebakken brood. De eenvoud van het recept, de pure smaak, geen overbodige ingrediënten zoals geur-, kleur- en smaakstoffen en niet te vergeten de kick van het zelf maken.
Het kritisch proefpanel bestaande uit kinderen en man gaven ook hun goedkeuring aan het ijs. Een van de kinderen zou dit ijs wel iedere dag als toetje willen...
Nu dit zo goed gelukt is, ga ik volgende keer iets anders proberen. Wat zal ik eens doen?Meloenijs, perenijs of bosvruchtenijs? Ik ga dan wel de hoeveelheid suiker aanpassen. Waarschijnlijk hebben meloen en peren wat minder suiker nodig en bosvruchten misschien wel wat meer.

Ingrediënten voor aardbeienijs
voor ca. 500 ml ijs

300 g aardbeien, zonder kroontje
100 ml water
60 g suiker
1/2 eetlepel citroensap
ijsmachine of vriezerbestendige kom + deksel

Bereiding
Maak de ijsmachine klaar voor gebruik,
pureer de aardbeien,
voeg de suiker toe aan het water,
verhit het water tot alle suiker is opgelost,
laat het suikerwater wat afkoelen,
meng de aardbeienpuree, suikerwater en citroensap,
giet het mengsel in ijsmachine of vriezerbestendige kom,
laat de ijsmachine het ijs draaien of
plaats kom met ijs-to-be in vriezer,
haal ieder half uur de kom uit de vriezer,
roer het mengsel goed om,
schraap het ijs goed van de randen,
tot het bevroren is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten