woensdag 11 augustus 2010

Ribollita, een lekkere 'dikke' soep

Soms raak ik door het lezen van een boek helemaal in de sfeer van het land waar het boek zich afspeelt. Dan ga ik op zoek naar een bijpassend recept. Na het lezen van Julia van Anne Fortier, dat zich in Siena afspeelt, had ik zin in Italiaans eten. Iets eenvoudigs met het liefst een middeleeuws tintje. Al bladerend in De zilveren lepel en gravend in mijn receptenschatkist kwam ik uit op ribollita. Volgens De zilveren lepel een 'dikke' soep uit de boerenkeuken. Het recept heb ik wat aangepast, zonder de aardappel en de kool. De tomaat erdoor is niet echt authentiek middeleeuws geef ik onmiddellijk toe, maar wel lekker.
Ik vond de soep erg geslaagd en voor herhaling vatbaar. Het kritisch proefpanel was verdeeld. Het brood op de bodem van de soepkom viel bij iedereen in de smaak, de bleekselderij en de wortel echter niet.
In de winter ga ik wat experimenteren met kool. De aardappel kan wat mij betreft achterwege blijven.

Ribollita
voor 4 personen

Ingrediënten
1 struik bleekselderij, gewassen en in stukjes gesneden
1 ui, gesnipperd
1 teentje knoflook, uitgeperst of in kleine stukjes gesneden
500 g wortelen, schoongemaakt en in stukjes gesneden
1 blik tomatenblokjes
1 liter bouillon of 1 liter kokend water en 2 bouillonblokjes
1 theelepel tijm
1 pot/blik witte bonen (groot), uitgelekt en afgespoeld
4 dikke sneden brood of 8 sneetjes stokbrood of 4 halve stukken ciabatta
olie
peper en zout

Bereiding
Fruit het uitje glazig,
bak bleekselderij en wortelen ca. 5 minuten mee,
voeg knoflook toe en bak even mee,
voeg tomatenblokjes, tijm en bouillon toe,
ongeveer 20 minuten laten koken tot de wortelen en bleekselderij beetgaar is,
witte bonen toevoegen en goed doorwarmen
peper en zout naar smaak toevoegen,
in ieder bord een stuk brood leggen,
soep erop gieten.
Serveren met overgebleven brood.

Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten